Favorit i repris - Långjästa rågsiktsfrallor

Elin skriver:
 
Jag vet att jag har bloggat om dessa frallor tidigare. Men en mörk decembermorgon bjöd jag in min klasskompis på pluggfrukost och då var jag tvungen att baka dessa. Och frallorna är verkligen sagolikt goda, helt klart ett av de bättre experimenten jag har fått fram!
 
Så sväng ihop degen ikväll och bjud på nybakade frallor till lördagens frukost. Du kommer garanterat bli populär! Trevlig helg på er!
 

 
5-6 frallor
 
180 g kallt vatten
5 g jäst
5 g salt
1/2 msk honung
75 g fint rågmjöl
150 g vetemjöl
 
Topping
1 ägg
10 g solroskärnor
10 g kummin
 
Jag struntade i topping denna gång, det gick utmärkt också!)
 
Rör ut jästen i vattnet. Blanda ner övriga ingredienser till en deg. Täck med plastfolie och jäs i kylskåp över natten. Skrapa ut degen på mjölat bakbord. Dra försiktigt ut degen till en avlång ¨platta¨, ca 10 x 30 cm. Vik långsida mot långsida, dela degen i 5 bitar(frallor) och låt dessa vila under duk 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader och ställ in en plåt (om man inte använder en brödugn). Mortla kumminen. När brödet jäst klart, pensla om du vill  med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och kummin. Lägg ett bakplåtspapper på den heta plåten och lägg försiktigt frallorna på det, alt. Placera frallorna i brödugnen. Släng in en kopp vatten i botten av ugnen, stäng snabbt och grädda ca 12-14 minuter. Låt svalna på galler utan bakduk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0