Långjästa frallor med rågmjöl

Elin skriver:
 

Flydde hem förra veckan och vilade upp mig ordentligt med promenader, pusselläggande, barnkalas och glassfest framför melodifestivalen. Toppenhelg! 
 
Snart är det dags för mitt hantverksprov vilket jag experimenterat fram recept inför. Jag utgick från detta recept och modifierade det lite, och nu har jag fått fram ett par riktigt goda frallor att bjuda på. Degen kan utan problem jäsa ett dygn (jag har testat) eler bara över natten. Vi måste vara ganska noggranna i vår receptskrivning, därav de himla fina måttangivelserna i gram...
 
 
 
 
5 frallor
 
180 g kallt vatten
5 g jäst
5 g salt
1/2 msk honung
75 g fint rågmjöl
150 g vetemjöl
1 ägg
10 g solroskärnor
10 g kummin
 
Rör ut jästen i vattnet. Blanda ner övriga ingredienser till en deg. Täck med plastfolie och jäs i kylskåp över natten. Skrapa ut degen på mjölat bakbord. Dra försiktigt ut degen till en avlång ¨platta¨, ca 10 x 30 cm. Vik långsida mot långsida, dela degen i 5 bitar(frallor) och låt dessa vila under duk 30 minuter. Sätt under tiden ugnen på 250 grader och ställ in en plåt (om man inte använder en brödugn). Mortla kumminen. När brödet jäst klart, pensla det med uppvispat ägg och strö över solroskärnor och kummin. Lägg ett bakplåtspapper på den heta plåten och lägg försiktigt frallorna på det, alt. Placera frallorna i brödugnen. Släng in en kopp vatten i botten av ugnen, stäng snabbt och grädda ca 12-14 minuter. Låt svalna på galler utan bakduk.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0