Födelsedagskakor

Elin skriver:
 

Jag bläddrade i en gammal Allt om mat-tidning och hittade detta recept på spritsade kakor. Då spritsning är superkul och jag älskar småkakor var jag tvungen att testa dettatill mitt födelsedagskalas. Och det är jag glad att jag gjorde, så sjukt goda kakor! Spröda, smöriga och underbara. De blir dessutom nästan bättre direkt upptagna ur frysen. Ta den sylt du gillar, jag hade hemkokad jordgubbs- och plommonsylt.
 
 
 
20 kakor
 
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl florsocker
135-140 g smör, rumsvarmt
135 g vetemjöl
 
Sylt
 
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa vaniljsocker, florsocker och smör luftigt. Sikta ner vetemjölet och vänd ner i smeten. Lägg smeten i en spritspåse och spritsa ut små runda kakor. Det kan gå trögt i början, men när du har värmt upp spritspåsen med händerna går det lättare. Tryck en liten fördjupning i mitten av kakorna och klicka i sylt. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter tills de fått fin färg och känns spröda. Låt svalna på plåten.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0