Focaccia med lök

Elin skriver:
 
Här är brödet vi åt till morotssoppan jag skrev om i förra inlägget. Jag gjorde en halv sats focaccia då vi bara var två som åt lunch. Istället för en långpanna använde jag en springform och den var alleles lagom i storlek. Egentligen är väl denna sats lagom för 3-4 portioner, men det är svårt att halvera receptet ytterligare en gång. Så ta istället en extra bit och njut!
 
 
En springform, ca 24 cm i diameter
 
12 g jäst
1,5  dl vatten
1 msk olivolja
1/2 tsk salt
3-3,5 dl durumvetemjöl
1/2 gul lök
Färsk timjan
Olivolja
Flingsalt

Rör ut jästen med ljummet vatten i en bunke. Tillsätt olja, salt och lite mjöl i taget. Arbeta degen smidig och gör du det för hand, knåda minst 5 minuter men gärna längre. Jäs under duk 40 minuter.

Klä en springform med bakplåtspapper. Ta upp degen och platta ut den i formen, degen ska vara kladdig. Jäs ca 30 minuter under duk. Sätt ugnen på 225 grader.

Skiva löken tunt och fördela över brödet. Fördela timjanblad över och ringla över olivolja. Strössla över lite flingsalt och grädda mitt i ugnen ca 20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0