Tekakor

Elin skriver:

Fick jag välja en sak att leva på resten av mitt liv skulle det utan tvekan bli nybakt bröd med smör och ost. Jag kan faktiskt inte komma på något som är godare. Dessa tekakor blir så gudomlig goda att du utan problem proppar i dig flera stycken på nolltid för att sedan undra vart de tog vägen...




Gudomligt goda tekakor, 20 st

2 dl havregryn
5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk honung
1 äggula
1 tsk salt
ca 11 dl (660 g) vetemjöl special
100 g rumsvarmt smör

Blanda havregryn och mjölk och låt stå i 5 minuter. Rör om och värm till 37 grader.
Smula jästen i en bunke och tillsätt havre- och mjölkblandningen och rör tills jästen löst sig.
Tillsätt honung, äggula och salt.
Blanda ner nästan allt mjöl och rör tills degen blir smidig.
Klicka i smöret och arbeta in det i degen, den ska vara rätt kladdig.
Strö över resterande mjöl och låt jäsa, övertäckt, i ca 45 minuter.




Ta upp degen på mjölat bakbord och dela i 20 bitar.
Forma till bullar och lägg glest på pappersklädd plåt. Låt jäsa 5 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.
Platta ut bullarna och nagga med gaffel. Låt jäsa övertäckt i 20 minuter.
Grädda tekakorna mitt i ugnen i ca 6-8 minuter.
Låt svalna på galler.

Avnjut med ost, smör och gärna en god marmelad!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0