Farmors äppelkaka

Elin skriver:
 

När vår farmor levde bakade hon ibland denna äppelkaka till elvafikat. Den är helt magiskt god och jag älskar att receptet finns sparat. Nu smakar den ju aldrig lika gott som vid farmors köksbord av furu men det är allt bra god ändå.
 
Jag bakade denna förra veckan till klassfikat. Se dock till att vända botten i springformen åt rätt håll om du inte vill ha smält smör i botten av hela ugnen med följd av att brandvarnaren lever livet och lägenheten blir svinkall när du måste vädra. Kombinera desutom inte denna med att tokplugga och byta om under stress när du inser att träningen börjar alldeles för snart. Efter denna pärs var jag helt klart värd en äppelkaka!
 
P.S Receptet finns redan i arkivet, men kakan är så god och enkel att den är värd att påminnas om. D.S
 
 
 
ca 8-10 bitar
 
2 dl socker
2 ägg
2 dl mjöl
1 1/4 tsk bakpulver
1-2 äpplen
Kanel
ca 50 g smör

Gör så här:
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker poröst, sikta sedan ner mjöl o bakpulver.
Rör ihop smeten försiktigt och häll neri ensmord och bröad springform. Skala äpplena,skiva dem tunnt och tryck ner i smeten. Strö över kanel och hyvla över kylskåpskallt smör med osthyvel. Grädda ca 30 minuter.

 
Detta är mitt bidrag till Månadens sötsak

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0