Farmors äppelkaka

Louise skriver:

Inför min stundande födelsedag (som var i fredags) bjöd jag mina jobbarkompisar på kaka. Jag tog min farmors goa recept på äppelkaka, så enkelt, så gott...



En sats blir lagom till en långpanna, en halverad sats blir lagom till en springform

Ugn: 200° C
Ingredienser:

4 dl socker
4 ägg
4 dl mjöl
2½ tsk bakpulver
Äpplen
Kanel
Smör

Gör så här:

Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt mjöl o bakpulver.
Bred ut smeten i en smord alternativt bakplåtspappersklädd långpanna.
Lägg på skivade äpplen.
Strö över kanel.
Hyvla över smör med osthyvel.
Grädda i ugnen 20-25 minuter.


Mina arbetskamrater tyckte kakan var god, men det var inte den enda kakan vi åt, för de var så rara och hade bakat en kaka till mig oxå...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0