New York - via maten del 2

Elin skriver:
 

Efter inlägg ett måste så klart nummer två följa strax efter, så here we go!
 
 
 
Här är från Chelsea market, dit måste ni gå om ni är i New York! En jättefin gammal byggnad med små delikatessbutiker, caféer och restauranger.
 
 
 
 
 
Vi fikade på Amy´s bread. Jag åt en Black n white chocolate cake och mamma en lemon cake.
 Så mäktigt, men ack så gott.
 
 
På kvällen åt vi Mac ´n Cheese (ja, en liten passion) igen. Denna gång på S´mac. De hade väldigt många vegetariska varianter, jag åt en med fyra sorters ost.  Hur kan pasta och en himla massa ost som gratineras misslyckas att bli gott liksom?

 
 
 Dagen efter var vi inte jättehungriga, så vi köpte varsin pizzaslice och ett vitlöksbröd att dela på

 
 
 
Som fika köpte vi frozen yoghurt, bland annat med peanut butter-smak. Mums!
 
 
 
 
När vi var på matrundan och besökte en restaurang där guiden kände kocken blev vi tipsade om att boka en ''chefs menu'' Kocken tyckte nämligen det var kul att laga en fyra rätters meny utöver restaurangens ordinarie meny, och då anpassad efter gästernas önskemål och allergier. Och vilken galet god mat vi fick! Först såklart bröd och olivolja, det var ju ändå en italiensk restaurang.
 
 
 
Då vi berättade att vi inte åt kött och hade diverse allergier frågade kocken om skaldjur gick bra. Absolut sade vi och sedan hade vi ingen aning om vad som skulle dyka upp... Det första som serverades varen pizzaliknande sak, men jag misstänker att botten var friterad. På det en tomatsås, basikila och parmesan.

 
 
Nästa rätt var en sallad med räkstjärtar, två sorters bläckfisk (en stor bit och små hela), fänkål, kapris, vattenkrasse och någon citrussmakande vinegrett. Säkerligen något jag glömt också. Bläckficken tror jag var tillagad som ceviche, alltså enbart lagad med syran i citrusfrukterna. Detta var jättespännande, jag har aldrig ätit bläckfisk ''på riktigt'' (alltså när den inte är friterad) och det var jättegott!
 
 
 
Sedan kom pastarätten och detta blev min favorit. En tomatravioli fylld med rökt mozzarella, soltorkad tomat och basilika i en sås med parmesan. Och dessutom papardelle med kronärtsskocka, oliver, nötfri pesto och parmesan. Så otroligt gott!
 

 
 
 
Varmrätten överaskade oss båda. En soft shell-krabba som var friterad/stekt. Alltså gick skalet att äta på krabban, och den var alldeles gojsig och god samt hade krispiga ben. Mycket mystiskt men gott!  Den kom i en prosecco-sås med syrliga tomater. På samma tallrik är det bladspenat stekt med vitlök och pilgrimsmusslor. Spenaten var tyvärr alldeles för salt men jag som inte gillar pilgrimsmusslor i vanliga fall åt upp båda två, så goda var de... Sedan var det rostad blomkål med rusin och stekt/karamelliserad lök, åh så gott!
 
 
 
Lite lagommätta fickvi inhusets ricotta-cheesecake att dela på. Botten var någon slags mördeg och konsistensen på själva kakan var lite syrlig och grynig, men ändå len och mjuk.
 
För detta, tilsammans med ett glas vin var samt varsin kaffe (och drygt 100 kr var i dricks) betalade vi inte över 500 kr/person. Helt galet med tanke på maten!
 
 
 
Dagen efter middagen besökte vi Smorgasburg, en matmarknad på Pier 5 i Brooklyn. Vi var där lite tidigt och var inte så hungriga, men det fanns massa streetfood att välja bland.
 
 
 
Bland annat kunde man äta Bruffins, vilket måste vara den ultimata kombon. Muffins till frukost liksom? De hade döpt dem efter olika länder, med flaggor i, och Sveriges inehöll bland annat lax.
 
 
 
 
Till lunch åt vi istället på ett mexikanskt ställe jag googlat upp, men efter de bra recensionerna blev jag tyvärr lite besviken. Eftersom det var söndag hade de en brunchmeny så det kan ha varit därför. Nåväl, det var billigt och helt okej ändå. Jag åt en baguette gratinerad med svarta bönor, mozarella och två sorters salsa. Mamma åt majskolvar dränkta i ost och chillipulver.
 

 
Vad är väl ett besök i USA utan en frappe på Starbucks? Och nej, de kan varken uttala eller stava mitt namn :)
 
 
 
Sista dagen besökte vi även Farmers Market på Union Square. Eftersom det var måndag var marknaden inte så stor som på lördagen, men det fanns ändå massa grönsaker, blommor och diverse annat lokalproducerat.

 
 
Sista lunchen blev en burrito med fisk.Jag som förväntade mig en vit fick blev grymt förvånad när den innehöll en hel (!) bit tonfisk. Det var så himla likt kycling i konsistensen att jag blev riktigt fundersam. Men efter att ha luktat på det gick det bra och den mäktiga skapelsen åts snabbt upp.
 
Det var den resan frånmin mages synvinkel =) Himla mycket mat, och egentligen inget som jag blev så besviken på. Men att äta ute så där varje dag tröttnar man faktiskt på. I New York verkar de inte alls äta hemma,och matvaror i affärer är dyrt (typ 7 kr för ett äpple!). Däremot maten ute är inte speciellt dyr. Men nu längtar jag efter hemlagad mat, så snart kommer recept här på bloggen igen =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0