New York - via maten del 1

Elin skriver:
 

Förra veckan var jag i New York,och jösses, vilken stad! Jag vet knappt vart jag ska börja men det är verkligen en stad där man kan se allt. Är det inte en vietnamesisk parad eller en halvnaken kvinna med gitarr så är det en mexikansk buss där alla dansar eller en katolsk mässa på gatan. En hel del shopping blev det såklart och inte att förglömma, mat!
 
 
 
 
På Times Square har de en gigantisk butik enbart med MnM-prylar. Till och med sorterade i färgordning. Men mig hem följde en måttsats med cups, perfekt så jag kan baka efter amerikanska mått!
 
 
En dag köpte vi med oss fika från Magnolia Bakery och fikade i central park. Men njae, bättre kakor kan man nog äta. Det är iallafall en citrongrej med mördegsbotten, en red velvet cupcake och en strawberry cupcake.


 
Vi deltog även i en matguidning via Foods of NY, och det rekomenderas verkligen! En tre timmars promenad i West Village (den turen vi valde) med en otroligt kunnig guide som berättade historier om husen och kvarteret samtidigt som man besökte åtta affärer/restauranger och fick smakprov. Omg säger jag bara, så mätt jag var efteråt....
 
 
Här på Joes Pizza, gigantiska pizzor man kunde köpa slices av. Vi smakade en med tomatsås och ost.
 
 
 
I en butik med oljor smakade vi en grymt god olivolja
 
 
 
Här popcorn smaksatta med tryffelsalt. Jag kan konstatera att vit tryffel smakar vitlök, mycket skumt...
 
 
 
Och så äkta balsamvinäger. Först fick vi smaka en ''fejk''-variant och vilken skillnad det var!
 
 
 
En dålig bild på pistashio-spread (stavning på det?). En slags kräm gjort av pistagemandel helt enkelt
 
 
 
Alltså detta .Den mest gudomliga Mac ´n Cheesen någonsin. Ja, jag åt två...
 
 
 
Ord är överflödiga här
 
 
 
Sedan besökte vi en köttaffär/delikatessbutik
 
 
 
Och åt någon slags friterad risboll. Inte min grej, tyckte mest den smakade vitpeppar. Men den soltorkade tomaten som vi vegetarianer fick där också var god!

 
 
Här en auberginerulle med ricotta + foccacia. Denna restaurang gick vi tillbaka till för middag en annan kväll men det kommer i ett senare inlägg ...

 
Eftersom guiden var kompis med restaurangägaren/kocken fick vi kika in i köket. I vanliga kläder och skor, hej hygienregler! Men i källaren gjordes det iallafall tortellini i mängder...

 
Sedan besökte vi Milk N Cookies på en undangömd bakgata och åt chocolate chip cookies. Jag köpte även med mig en peanut butter cookie + deras kokbok. Så nu kan jag baka massa goda kakor hemma!
 
 
Vi fick prova ostar också. Tyvärr mins jag inte alls vad de hette men den vita är någon mild fetaostliknande sak. Sedan en aprikos och en opastöriserad cheddar, en annan hårdost och så smördegsbröd med parmesan.
 
 
 
Lite urval av kakor
 
 
 
Här åt vi Cannoli, en italiensk historia. Någon slags spröd deg fylld med ricotta smaksatt med citron.
 
Förstår ni att jag var mätt efter denna tur? Nåväl, på kvällen åt vi en sen middag också.
 
 
Bare Burger. Alltså, åker ni till New York måste ni äta hos dem! Jag åt en black bean burger i briochebröd med cheddar, rödölk, spenat, majonäs och ketchup. Sedan fick vi ett berg av skin on fries + sötpotatispommes och tre dipsåser. Till det en gigantisk ingefärsöl. Det var helt sagolikt gott och perfekt för vegetarianer så du kunde välja att bygga burgaren helt själv med vilket protein du ville ha. Inte speciellt dyrt heller och galet mättande.
 
Del 2 av resan dyker upp snart =)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0