Mandelmusslor

Elin skriver:
 

Idag blev det en högst spontan tur till Ikea med några klasskompisar. När denna månads ekonomi redan är körd i botten (kurslitteratur för 700 kr, varav en bok väger 3 kilo och är på 1500 sidor...) kan vi ju maxa det lite till menar jag. Desutom är ju denna kurs i princip klar (bara en redovisning till) så lite spontanshopping blev det, kul!
 
Här är ytterligare ett recept från i julas. Hemma är det tradition att äta en mandelmussla med grädde och hallon efter julbordet på julaftonen. Nu när mormor inte längre finns och kan baka dessa får jag ta över traditionen. I år lyckades jag riktigt bra, grymt goda blev de!

 

 

ca 40 stycken

2 droppar bittermandelolja
3,5 dl vetemjöl
1,25 dl socker

100 g mandel
200 gram smör
1 ägg

Skålla, skala och mal mandeln. Blanda sedan alla ingridienser till en deg (jag brukar göra en halv sats för jag har inte så många formar) Lägg degen i kylen ca 1 timme och smörj sedan formarna med smör. Sätt ugnen på 200 grader. Tryck ut degen i formarna och grädda ca 8-10 minuter (håll koll på slutet, det går fort!).
Låt kakorna svalna i formarna och vänd dem sedan upp och ner och slå försiktigt på botten med en kniv, då brukar de lossna.


 
Nu ska jag bege mig mot gymmet för att testa ett nytt danspass, ska bli grymt kul!
 
 
   
   
   
   
   
   
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0