Gotlandslimpa

Elin skriver:
 

Som jag skrev i det här inlägget har jag införskaffat mig en brödbok. Det är kul att variera vardagsbrödet varje gång man bakar eftersom att jag aldrig köper bröd. Så denna gång blev det gotlandslimpa, även om jag formade smålimpor istället för de stora, runda som boken föreslog. Brödet blev ganska kompakt men hade himla god smak och det höll sig saftigt flera dagar.
 
 
 
 
2 stora, runda bröd (eller ett gäng smålimpor)
 
Dag 1
330 g rågsikt
3 1/2 tsk salt
8 1/2 dl kokande vatten
2 1/2 tsk ättikssprit
 
Dag 2
50 g jäst
1 dl ljummet vatten
3 tsk malda pomeransskal (jag tog mortlad fänkål och kummin istället)
3/4 dl sirap
600 g vetemjöl
 
Häll rågsikt och salt i en bunke. Koka upp vattnet och blanda med ättikan. Blanda vatten och mjöl, täck med plastpåse och låt stå över natten.
 
Blanda jäst, vatten och kryddor. Rör tills jästen löst upp sig och tillsätt sirap. Arbeta tills du får en smidig deg och jäs under plast 60 minuter. Knåda degen på mjölat bakbord och forma två stora, runda bullar. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och jäs under duk till dubbel storlek. Värm ugnen till 225 grader. Sätt plåten långt ner i ugnen och sänk till 200 grader. Grädda bröden 60 minuter. Låt dem gärna vila tills nästa dag innan du skär i dem.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0