Dammsugare

Elin skriver:
 

Ibland är det skoj att laga riktiga klassiker, och dessa var inte jättekrångliga att göra. Jag valde att göra egen marsipan vilket såklar innebär ett extra moment, men känner man för det kan man ju alltid köpa färdig. Sedan är jag inte jätteförtjust i karamellfärg och försökte färga min marspian med passerade hallon, vilket gick sådär...
 
 
 
 
 
 
ca 12 stycken

Ca 3 dl havregryn
100 g smör
1 dl socker
2 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1/2- 1 tsk Arrak

Marsipan, egeneller köpt (jag gjorde halva detta recept)

Ca 70 g mörk choklad

Mixa havregrynen fint i i en matberedare. Blanda sedan ner resten av ingridienserna och mixa till en smet. Smaka av med arraken och tänk på att smaken kommer fram när smeten vilar.
Forma två längder och rulla in i plastfolie. Lägg i kylen minst 30 minuter tills de är hårda.

Kavla ut marsipanen och rulla in längerna i den. Skär i bitar. Smält chokladen i vattenbad och doppa båda ändarna, var bara försiktig så du inte tar i marsipanen med chokladkladdiga fingrar. Låt chokladen stelna, och voila: Egna dammsugare!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0