Vinbärsgrottor

Elin skriver:

I helgenvar jag hemma i Östergötland. besöket inkluderade matmässa, 4-årskalas, examensfest mitt ute i skogen och mycket mer trevligheter. Dock blev toxikologi-pluggandet åsidosatt vilket gör att denna tisdag inte är riktigt så rolig som jag hade önskat...

Jag har verkligen missat att blogga om dessa smaskiga kakor. Basen är som vilken hallongrotta som hellst, men jag fyllde demmed hemkokt svartvinbärssylt istället. Dessutom är formarna små cupcake-formar från lagerhaus, vilket gjorde att degen fick lite mer struktur och blev supergod!
 
 
 
 
ca 20-25 stycken
 
200 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
1/2 dl sylt


Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. Blanda ner mjöl och bakpulver och arbeta ihop till en deg. Annars mixar du ihop allting i en matberedare så det blir små smulor, och bara knådar ihop degen för hand.

Forma degen till en rulle och skär i 20-25 bitar. Rulla till bollar och tryck ut i pappersformar. Gör någorlunda djupa hål i mitten och fyll med sylten. Grädda i mitten av ugnen 12-15 minuter, hellre lite för kort stund än för länge.
 
Jag älskar att frysa dessa kakor och äta när de fortfarande är kalla, mmmm!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0