Blåbärsglass

Elin skriver:
 
Idag lämnade jag in min hemtenta, 6 dagar för tidigt! Vilket innebär att på måndag efter att vi har lagat mat i Grythyttan igen(!) tar jag tåget hem och får en veckas påsklov, helt fritt från plugg! Hur länge sedan var inte det? Och att avsluta en bra kurs med att laga mat i Grythyttan är inte helt fel heller ,även om vi inte får botanisera hejvilt som förra gången. Nu ska vi laga klimatsmart mat och vi fick temat vegan. Jag är lite avundsjuk på gruppen som ska laga renstek...
Imorgon ska jag fira med att gå på vin och delikatess-mässa här i Örebro. Kan bli dyrt...
 
Nu till receptet. Som det gamla ordspråket lyder: Ju sämre bild desto godare glass! Eller hur var det nu?
Jaja, god glass blev det i alla fall även om smeten nästan ännu godare.
 

 
Blåbärsglass, 4 portioner
 
2,5 dl mjölk
2 ägg
1,25 dl strösocker
2 dl vispgrädde
ca 1,5 dl frysta blåbär
 
Värm upp mjölken försiktigt. Häll ihop en skvätt av den med blåbären och mixa till en slät puré. Vispa ägg och socker poröst och tillsätt mjölken försiktigt. Värm blandningen sakta under omrörning tills den tjocknat ochinte blivit äggröra. Låt svalna och blanda sedan ner blåbärspurén. Ställ i kyl över natten.
 
Rör ner grädden i smeten och frys den sedan i glassmaskin. Skopa upp glassen i en bytta och frys ca 4 timmar. Ta upp och tina 30 min före servering
.
 
Igår sparade jag dessutom pengar, jojomen. För att köpa en kokbok på bokrean innebär ju att man sparar pengar ,eller hur? Ynka 99 kr betalade jag för denna tegelsten, fylld med härliga italienska recept.
 
Nu ska jag ägna mig åt en ny favoritserie, australiensiska My Kitchen Rules. Livsfarlig hemmakocks-tävling...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0