Slaglimpa och storm

Elin skriver:
 

Imorse vaknade jag av stormen Sven vid 04.30. Njöt av att jag var ledig och somnade om. Vakande sedan halv 8 av snöplogarna och gav upp...Nu sitter jag och myser i raggsockar och alldeles för stor stickat tröja och ska strax fixa en baileyskaffe med alldeles för mycket grädde. Samtidigt tänker jag titta på de stackare på gångbanan utanför fönstret som är ute i stormen....hehe
 
Receptet på denna limpan är från en nyinförskaffad bok från Lagerhaus, Bröd från när och fjärran.
Den kostar bara 99 kr, ett utmärkt julklappstips! Limpan blev ganska kompakt, men väldigt saftig. Det kan ju kanske bero på att jag gjorde en halv sats och formade limpor istället för bullar...
 
 
 
 
 
3 bröd (hel sats)
 
Dag 1
3 msk kumminfrön
225 g rågsikt
7dl kokande vatten
 
Dag 2
75 g jäst
1 dl ljummet vatten
1 1/2 tsk salt
380 g vetemjöl
1 dl mörk sirap
500 g rågsikt
 
Rosta kumminen i en torr panna. Blanda med rågsikten och häll över kokande vatten. Strö över lite vetemjöl, trä en plastpåse över bunken och låt stå i rumstemperatur tills nästa dag.
 
Dag 2: Rör ut jästen i vattnet. Tillsätt det i råggröten och låt stå övertäckt 5 timmar. Blanda ner resten av ingridienserna (spara lite rågsikt) till en smidig deg. Forma till limpor på mjölat bakbord. Jäs under bakduk 45-60 minuter. Värm under tiden ugnen till 225 grader. Pensla bröden med lite smält smör + vatten och grädda långt ner i ugnen 15 minuter. Sänk värmen till 175 och grädda 35 minuter till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0