Linssoppa med tomat

Elin skriver:
 
Jag börjar så smått installera mig i studentlivet, även om jag börjar min första föreläsning imorgon. Men vadjag saknar en ordentlig frys! Som tur är flyttar jag om fem veckor till en större etta med balkong och....spänningen stiger....en frys!!

Tills dess får jag äta samma mat 4 dagar i rad, så ikväll blir det linssoppa igen. Tur då att det är så gott! Känner man inte för att göra den långkokade varianten går denna superssnabbt!
 
 
 
 
 
 
Tomatbaserad linssoppa
3-4 portioner
 
1/2 paket passerade eller krossade tomater
1/2 tärning grönsaksbuljong
1 morot
1 potatis
ca 1,5 -2 dl röda linser
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
En skvätt vitvinsvinäger
Salt, peppar, färska örter
Kryddor, typ chilli-peppar, spiskummin, curry
Vatten
Olja
 
Finhacka löken och vitlöken och fräs i olja. Skala moroten och potatisen och grovriv dem. Låt de fräsa med en stund och häll sedan på en skvätt vatten och tomaterna. Häll i linserna, grönsaksbuljongen och vinägern. Späd med mer vatten till önskad konsistens. Låt koka tills linserna är mjuka och smaka av med kryddor. Klipp i färska örter. Klicka i lite tjock youghurt och servera.
 
 
Nu ska jag iväg och prova på zumba för första gången. Vi får se om jag kan röra på mig imorgon...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0