Linssoppa att trösta sig med

Denna dagen har inte varit någon höjdare. Jag läser för tillfället kursen Matte C och förstår ingenting, så jag har lite smått panik inför provet näst-nästa vecka. Men då poppar detta recept upp som räddaren i nöden. Vad är bättre än en mustig, smaskig linssoppa med en klick turkisg youghurt i? Inte mycket i min värld.

Det fina med denna soppan är att du kan slänga i i princip vad som hellst i rotfrukts- och lökväg som du råkar ha hemma. Det blir lika gott ändå!




Åtminstone 4 stora portioner

2 potatisar
3 morötter
500 g röda linser (som ej behöver blötläggas)
En halv purjolök
En salladslök (som råkade ligga hemma, släng i lite gul lök om du ar det med vettja!)
2 vitlöksklyftor
Minst 1,5 liter vatten
En buljongtärning om du vill
Salt ,peppar
Matyoghurt
Örtkryddor


Riv potatisen, morötterna grovt. Finhacka vitlöken och purjon. Fräs i olja i en stor kastrull och häll på nästan allt vatten. Släng i buljongtärningen och linserna och låt stå och småkoka tills linserna är mjuka, 20-30 minuter. Kolla till den då och då och fyll på vatten om det behövs. Toppa me den stor klick youghurt!

Denna soppa är perfekt att frysa och ha hemma. Bara att ta upp och spä med lite vatten när man kokar upp den.


Kommentarer
Postat av: krisp

alltså jag spammar din bloggy men omnomnom på linssoppa!

2011-02-02 @ 18:12:58
URL: http://bikkjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0