Favorit i repris; Pumpasoppa!

Elin skriver:
 
Jag bloggade om denna soppa förra året, men den är så himla god att receptet kommer igen!
Alla bloggar svämmar just nu över av recept på pumpasoppor och jag tänkte inte vara sämre. Här är min absoluta favoritsoppa gjord på butternut squash (och får man sedan göra den i sin ärvda röda kockums-gryta blir det inte sämre direkt...).
 
Detta är även mitt bidrag till Säsongens bästa hos gronaskafferiet.se!
 
 
 
 
4 portioner

ca 900 g Butternut squash ( En pumpa som ser ut som en gigantisk jordnöt)
1 palsternacka
2 vitlöksklyftor
Vatten
Salt, Peppar
Olivolja
Ev. andra kryddor såsom kanel, muskot, spiskummin

Sätt ugnen på 175 grader. Dela pumpan på mitten och gröp ur kärnorna (gör gärna rent kärnorna och rosta dem). Dela palsternackan. Lägg pumpan, palsternackan och vitlöksklyftorna (ej skalade) i en ugnsfast form. Ringla över olja och rosta i ugnen tills de blivit mjuka, ca 50 minuter. Vänta en stund så grönsakerna hinner svalna något.

Skala dem och lägg det urgröpta i en mixer eller matberedare. Mixa till en slät puré, du kan eventuellt behöva späda lite med vatten för att det ska gå enklare att mixa..  Späd med vatten till önskad konsistens och värm på i en kastrull. Lägg i grönsaksbuljongen och salta och peppra. Servera med turkisk youghurt och bröd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0