Pumpasoppa och Matmarknad

Elin skriver:

Håll era tummar nu för att mitt internet är fixat! Den trevlige hyrsevärden grejade lite med min dator, så förhoppningsvis går det bättre nu.

Idag lagade jag soppa, och sedan blev jag medbjuden på utflykt till Gunnebo Slott som hade en ekologisk matmarknad.  Med mig hem följde en påse mumsiga pepparkaks-skorpor att smaska på ikväll. Fint värre.

Här är min absoluta favorit-höstsoppa. Pumpa finns inte tillgänglig under hela året så nu jäklar ska här ätas pumpa!



2 portioner soppa

ca 500 g Butternut squash ( En pumpa som ser ut som en gigantisk jordnöt)
1 palsternacka
2 vitlöksklyftor
3 dl vatten
Salt, Peppar
Olivolja

Sätt ugnen på 175 grader. Dela pumpan på mitten och gröp ur kärnorna ( gör gärna rent dem och rosta dem). Dela palsternackan. Lägg pumpan, palsternackan och vitlökskklyftorna(ej skalade) i en ugnsfast form. Ringla över olja och rosta i ugnen tills de blivit mjuka, ca 35-45 minuter. Vänta en stund så grönsakerna hinner svalna något.

Skala dem och lägg det urgröpta i en mixer eller matberedare tillsammans med 1 d vatten. Mixa till en slät puré.  Späd met resten av vattnet och värm på i en kastrull. Salta och peppra. Servera med turkisk youghurt och hyvlad parmesanost.



Min fina syster som lurade med mig på matmarknad tilsammans med hennes väninna

Kommentarer
Postat av: Helena

Ska vi följa varandra på bloglovin :) ? Kram

2011-09-12 @ 08:19:24
URL: http://helenaskvarter.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0