Ukrainabröd

Elin skriver:

Jag hittade en gammal bok från 70-talet i ett köksskåp, boken om gott bröd. Särskilt fastnade jag för receptet Ukrainabröd (mest då för namnet, och att det bara jäser en gång ). Det blev väldigt kompakt men gott, dock ska man nog inte skära upp det medans det är varmt för det smular väldigt mycket då. Det är bättre att det får ''sätta sig''  ordentligt. I bakgrunden syns min marmelad som jag fick i julklapp från jobbet. Den ihop med cheddarost smakar glass, mmm....



Ukrainabröd,två limpor

50 g jäst
5 dl lättmjölk
1 msk olja
2 tsk salt
2 tsk kummin
2 kokta, mosade potatisar
6 dl rågmjöl
5 dl rågsikt
2-2,5 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Värm mjölk och olja så det blir fingervarmt. Rör ut jästen med vätskan. Tilsätt salt, kummin och den mosade potatisen. Blanda ner rågmjöl och rågsikt. Knåda degen på ettbakbord och arbeta in så mycket vetemjöl att degen släpper från bord och händer. Forma till två limporoch lägg påsmord plåt. Låt jäsa en timme.

Sätt ugnen på 200 c. Skåra brödet i rutor med vass kniv och grädda i ca 40 minuter. Låt svalna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0