Stenkakor

Elin skriver:

Jag blir grymt kinkig och grinig när jag inte äter regelbundet. Hellst var tredje timme ska det finnas något ätbart i min närhet och dessa mackor brukar jag ha med mig till skolan. Jag kallar dem inte frallor, för de är alldeles för tunga och kompakta för det utan istället blir det stenkakor då de faktiskt liknar stenar.




Stenkakor ca 25-30 st

100 g jäst
1 liter filmjölk
2 tsk salt
14 dl rågmjöl (jag förerdar fint rågmjöl, men grovt går bra det med)
2 dl vetekli
8 dl vetemjöl
1/2 dl sirap

Rör ut jästen i lite av mjölken. Tillsätt resten, saltet, sirapen och allt mjöl. Knåda ihop till en tung deg och låt jäsa i en timme.

Ta upp degen på bakbord och arbeta smidig. Forma till runda bullar och nagga dem. Låt jäsa till dubbel storlek, eller 1 timme till. Pensla med vatten och grdda i 200 grader ca 15 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0