Surdegsbröd

Elin skriver:

Jag vet inte riktigt vad jag pysslar med när jag gör surdegsbörd, men som de ska blir de inte. Kanske är det så att man måste experimentera några gånger innan det blir bra? Dessa blev väldigt god smak på men alldeles för platta så nästa gång gör jag dem i brödformar istället. Vill du prova receptet trots allt så kommer det här (och det är såklart från Leilas: One more slice):





Grundrecept vetesurdeg:


Dag 1:

2 dl ljummet vatten
2 1/2 dl vetemjöl
1 msk flytande honung

Dag 3:

1 dl ljummet vatten
1 1/2 dl vetemjöl

Dag 4:
1 dl ljummet vatten
1 1/2 dl vetemjöl

Vispa vatten och honung till en slät massa i en glasburk. Plasta och låt stå i 2 dygn. Tillsätt vatten och mjöl ( dag 3) och vänta ett dygn. Gör likadant igen ( dag 4) och vänta ett dygn innan du börjar baka.

1 megabröd eller 3 normala limpor

10 g färsk jäst
6 dl ljummet vatten
14-15 dl vetemjöl special
4 dl surdeg av vete
1 1/2 msk salt

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vattnet. Tillsätt hälften av mjölet och knåda i maskin 10 minuter. Tillsätt resten av ingridienserna och knåda i maskin på låg hastighet 20 minuter. Jäs sedan degen under bakduk i 2 timmar.

Sätt ugen på 250 grader. Häll upp degen på mjölat bakbord och vik ihop den till limpor, knåda inte! Mjöla brödet och jäs det ca 1 1/2 timme till dubbel storlek.

Flytta över bröden på en plåt och ställ in i ugnen. Släng på 1 dl vatten i botten av ugnen och stäng luckan fort. Snk värmen till 200 grader och grädda i 40-50 minuter.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0