Morotsbröd

Hej hopp! Jag går ju i skolan under veckorna så så värst mycket matlagning blir det inte för mig då. Fast eftersom att det enda jag äter hemma på kvällarna är soppa med diverse olika tillbehör, så har jag ett receptlager på just soppor.

Men nog om soppor, ni ska få ett spännande recept på limpor som jag bakade i fredags. Jag hittade receptet i en av mormors skänkta Land-tidnigar, och modifierade det lite. Det smakar inte morot för 5 öre, så det blir en gissa-den-hemliga-ingridiensen-limpa! Saftigt blev det utan tvekan i alla fall, även om det inte ser ut så på bilden.

 

 

 

2 limpor

250 c

 

50 g jäst

4 1/2 dl vatten, fingervarmt

1 dl grekisk youghurt( 10%)

10 dl vetemjöl

2 dl grahamsmjöl

2 dl grovt rågmjöl ( eller graham igen, för den delen)

2 stora finrivna morötter

1 msk honung

1 msk salt

1 dl linfrön

Raps- eller olivolja till pensling

 

Rör ut jästen i det ljumna vattnet, tillsätt resterande ingridienser. Arbeta degen i 10 minuter i bakmaskin, eller riktigt länge med händerna. Degen ska bli elastisk och släppa från kanterna. Låt jäsa i 40 minuter.

Dela degen i två delar och placera klumparna i smorda bakformar, pensla ytan med olja. Sätt igång ugnen.

Jäs i ytterligare 40 minuter. Ställ in en ungsfast form med vatten i botten på ugnen och sät in bröden. Sänk värmen till 220 och grädda  i 40 minuter eller tills de har en gyllenbrun skorpa. OBS, titta till bröden då och då. Mina blev lite väl mörka.

Lossa bröden ur formarna när de är nygräddade och låt svalna.

 



Kommentarer
Postat av: Syrran

Undrar om det fungerar med palsternacka... ska pröva! Puss

2011-01-31 @ 18:15:12
URL: http://solros.bloggagratis.se
Postat av: krisp

morotsbrö <3

2011-01-31 @ 23:35:28
URL: http://bikkjen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0