Världens bästa bröd

Louise skriver:

Nu är det alltså premiär för mitt deltagande i denna blogg. Nu mera är det systrarna Karlsson som bloggar här.
Jag börjar med ett inlägg där jag presenterar världens bästa bröd. Har helt slutat köpa bröd efter att jag fick detta recept, faktiskt av min kära syster. Grundreceptet är enkelt, sen kan man variera i det oändliga.
Det brödet som är närmast innehåller tapenad, det andra en massa goda fröer.

Grundrecept:
Ugn: 175°C

7 dl mjöl
4 dl filmjölk
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt

Blanda alla ingredienser till en grötliknande massa.
Häll massan i en smörad avlång brödform.
Grädda i nedre delen av ugnen ca 50 min.

Jag gör alltid två bröd åt gången, så har man ett i frysen.

I dessa bröd har jag haft följande:

Bröd 1 (det längst bort i bild)

3 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
3 dl rågmjöl
2 rivna äpplen
3 msk mörk sirap
50 g skållad mandel
½ dl linfrön
½ dl solrosfrön
½ dl pumpakärnor
malen kardemumma
malen ingefära
5 dl filmjölk

Bröd 2 (det närmast i bild)

4 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
3 msk brödsirap
1 ½ dl (överbliven) tapenad på soltorkade tomater och gröna oliver
½ dl solrosfrön
½ dl linfrön

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0