Scones

Jag har varit galet sugen på scones hela veckan. Så till lördagsfikat slog jag två flugor i en smäll; scones och invigning av mina juklapps-muffinsformar. Perfekt!

Detta är även underbart att äta till brunch och lyxa då till det med grädde och sylt, det är du värd!

 

 

8 små, eller 2 kakor

2 dl vetemjöl
2 dl Grahamsmjöl
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
50 g smör
1,5 dl filmjölk

Blanda mjöl, salt och bakpulver. Fördela smöret i blandningen, antingen med fingrarna eller matberedare. Bland aner filmjöl och rör ihop till en kladdig smet. Jag lade sedan dessa i 8 muffinsformar, men vill man så kan man gör två kakor av degen istället. Lägg dem då på bakplåtspapper och skåra dem. Grädda i mitten av ugnen i 10 minuter.

Servera med smör,ost och marmelad eller lyxvarianten med grädde och sylt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0