Lemon Curd -grottor

Här kommer ett tidsinställt inlägg, för just nu befinner jag mig( om inget oförutsätt händer) i en bil på väg mot Göteborg och mässan Passion för mat! Åh, jag kommer att äta ihjäl mig imorgon, om det inte sker redan ikväll förstås. Vi ska nämligen till min syster som ska bjuda på trerätters som traditionen bjuder!

Och appråpå min syster, hon ska också börja blogga här på mumseriet! Så nu får ni dubbelt upp av smaskiga recept framöver, signerat systrarna Karlsson. Bra, inte sant?



Här kommer ett annorlunda recept på världens bästa småkakor, hallongrottor. Det finns ingen som gör bättre hallongrottor än min 95-åriga farmor, så de kan jag inte konkurrerna med. Istället fyllde jag mina med överbliven Lemon Curd ( det blev en himla tjat om den där lemoncurden...) och enligt mamma blev de jättegoda!



20-25 Lemon Curd-grottor

200 g smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl
1/2 dl lemon curd
Pappersformar

Sätt ugnen på 175 grader. Rör smör, socker och vaniljsocker smidigt. Blanda ner mjöl och bakpulver och arbeta ihop till en deg. Annars mixar du ihop allting i en matberedare så det blir små smulor, och bara knådar ihop degen för hand.

Forma degen till en rulle och skär i 20-25 bitar. Rulla till bollar och tryck ut i pappersformar. Gör någorlunda djupa hål i mitten och fyll med Lemon Curd. Gräda i mitten av ugnen 12-15 minuter, men pass anoga så att de inte gräddas förlänge. Torra småkakor gör ingen glad...Bättre då att grädda lite för kort stund och servera dem nyupptagna från frysen.


Kommentarer
Postat av: Enkakaiugnen - Lotta

Jag älskar både lemon curd och hallongrottor så jag kan tänka mej att detta är en superbra kombo. Härligt namn på bloggen förresten, gör att man blir nyfiken och vill titta in! // Lotta :)

2011-04-18 @ 21:47:54
URL: http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0