Sabinabröd

Louise skriver:
Av min fina syster fick jag en ny bakbok i julklapp (hon tyckte nog jag hade för få), Rutiga bakboken.
Provade ett brödrecept ur den häromdagen och oj vad gott det blev!

2 formbröd
Ugn: 175°C
Ingredienser
50 g jäst
50 g smör
5 dl vatten
1 dl ljus, mörk eller brödsirap
1 tsk salt
1 liter fint rågmjöl
ca 5 dl vetemjöl

vatten till pensling

Gör så här:
Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet, tillsätt vatten, sirap och salt.
Värm degspadet till fingervärme, ca 37°C, och häll lite över jästen.
Rör tills den är upplöst. Tillsätt resten av spadet och rågmjölet.
Arbeta degen kraftigt. Tillsätt vetemjölet lite i taget.
Degen ska vara ganska fast och släppa från degbunkens kanter. Stör över ett tunnt lager vetemjöl.
Låt degen jäsa övertäckt ca 30 min.
Ta upp degen på arbetebänken och knåda in resten av mjölet. Forma två släta limpor.
Lägg dem i smorda raka bakformar, ca 1½ liter. Nagga eventuellt bröden. Låt dem jäsa övertäckta i ca 30 min.
Ställ formarna på gallret i botten av ugnen i 175°C, ca 15 minuter. Flytta upp gallret till nedersta falsen.
Grädda ytterliga 35-45 minuter. Pensla gärna bröden med vatten under gräddningen.
Stjälp försiktogt upp bröden på galler. Vänd dem. Låt dem kallna under bakdukar.
Bröden bör få "mogna" någon dag innan de skivas.
Kan förvaras i plastpåse 7-10 dagar. I frys ca 9 månader.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0