Äkta ostkaka med löpe

Elin skriver:
 

Här har det visst varit väldigt tyst den senaste tiden. Men julen spenderades hemma i Östergötland (mest på sötsaksätande) med fina familjen. Så på nyår åkte jag tillbaka till Örebro för ett fint firande.Och under tiden har jag skrivit PM, ätit mera sötsaker och njutit av ett nytt år.
 
Denna ostkaka lagade jagtill mig och mamma på julafton. Alltså, ostkaka är det bästa jag vet. Och det var inte alls svårt att göra egen. Prova, prov, prova! Bilden är lite för mörk för ljuset på julafton var inte det bästa. Men gott som tusan var det!
 
 
 
 
Receptet sade 6 portioner. Hos oss blev det knappt 4...

2 liter röd mjölk
1/2 dl vetemjöl
1 1/2 msk ostlöpe
2 msk hackad sötmandel
2 bittermandlar
2 dl vispgrädde
1 ägg
1/2 dl strösocker
 
Rör ut lite av mjölken med mjölet. Hetta sedan upp det till 37 grader (obs, mät inte bara i botten av kastrullen!). Ta från plattan och rör ner löpen. Låt stå 30 minuter tills massan flockat sig. Häll då upp ''klumparna'' i en handduk som du satt i ett durkslag över en bunke. Låt det stå och droppa av under natten.
 
Sätt ugnen på 200 grader. Rosta mandeln och finriv bittermandeln. Blanda sedan ostmassan med resten av ingridienserna. Smörj en form, häll ner smeten och grädda ca 40 minuter mitt i ugnen. Servera ostkakan ljummen med sylt och grädde.
 
 
   
   
   
   
   
   
   
   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0