Pizza med olika betor

Elin skriver:
 
När jag besökte gårdsbutiken för ett tag sedan kom jag även hem med lite olika sorters betor. Röd- och gulbetor har jag testat innan, men vitbetor blev en ny bekantskap. De smakade ungefär som de röda, men var väldigt smidiga att skala då de inte färgade. Allihopa hamnade såsmånigom på denna pizza. Ta ditt favoritrecept på pizzadeg, jag gjorde en halv sats av denna.
 
 
2 stora portioner
 
Pizzadeg, se ovan
 
2 rödbetor
2 gulbetor
2 vitbetor
2 dl riven ost
1/2 rödlök, skivad
1 paket fetaost
1/2 kruka basilika
Olivolja, svartpeppar, flingsalt
1 näve rostade pinjenötter
 
Sätt ugnen på 250 grader och sätt in en plåt. Börja sedan med att koka betorna mjuka. Koka rödbetorna i en separat kastrull så missfärgar de inte de andra. Skala dem när de har kokat och klyfta dem. Tryck ut degen på  ett bakplåtspapper och strö över den rivna osten. Fördela betor, rödlök, lite basilikablad (spara några till garnering) och fetaost på pizzan. Ringla över oljan, krydda med salt och peppar och dra över pizzan till den heta plåten. Grädda ca 15 minuter eller tills fetaosten börjat få färg och kansterna ser knapriga ut. Strö över pinjenötter och basilikablad vid servering.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0