Cous cous med kikärtor

Elin skriver:
 

Ibland ligger ambitionsnivån och kreativiteten på topp. Dessutom kanske en kylskåpsrensning är på plats. Så var det för mig i går kväll, därav denna enkla maträtt. Och ja ljuset var inte på min sida heller (och uppenbarligen inte fotot heller, då det vägrar vända sig åt rätt håll)...
 
 
 
1 portion

1/2 gul lök
1 näve brysselkål
1/2 paprika
1 msk citronsaft
Olivolja
Salt, peppar
1/2 dl kikärtor
1/2 dl cous cous + 1/2 dl vatten
En bit god ost (jag hade cambozola)
 
Något såsaktigt, typ pesto
 
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva löken, dela brysselkålen på hälften och dela paprikan i mindre bitar. Blanda med citronsaft, olja och kryddor och lägg i en ugnsfast form. Baka tills grönsakerna är mjuka, ca 20-30 minuter. De sista 5 minutrarna kan du blanda ner kikärtorna så de blir varma. Koka upp vattnet ochslå över couscousen. Låt den svälla och blanda sedan med grönsakerna. Blanda ner osten i bitar och servera med lämplig sås. Jag hade lite pesto som behövde ätas upp, helt perfekt till.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0