Rotfruktskaka och tårtkastning

Elin skriver:
 

Igår ägnade jag mig åt skojigheter! Vi hade tårttävling på två sätt. Jag hade nämligen blivit utmanad på TP-duell (ni vet, samla tårtbitar) och två kompisar hade en prinsesstårte-tävling. Vinnaren i TP skulle dessutom få slänga förlorartårtan i ansiktet på TP-förloraren...Vi kan väl säga såhär, man ska välja sina motståndare med omsorg...hehe. Det är kul att kasta tårtor på andra =)

Nu minns jag inte helt exakt hur jag gjorde denna rotfruktskaka för det var ett tag sedan, men ungefär på en höft kanske sådär :)
 
 
 
 
 
1 portion, som tillbehör eller huvudrätt med en matig sallad
 
1 ägg
1/2 dl mjölk
1 rödbeta
1 potatis
1 morot
1/2 dl riven ost
Salt, peppar, timjan
 
Sägg ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägget och mjölken + kryddorna. Klä en liten springform med bakplåtspapper (min är ca 10 cm i diameter) och smörj formen. Skala rotfrukterna och hyvla dem sedan supertunnt, gärna på mandolin. Varva rotfrukterna i formen och häll över äggvispet. Se till att det rinner ner i botten, strö över osten och grädda den sedan i ugnen ca 40 minuter.
 
Nu ska jag ägna mig åt en puttrande daal. Det är en helt normal söndagssyssla att stå i morgonrock halv 10 och koka indiska grytor. Jajemen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0