Chokladbollar doppade i vit choklad

Elin skriver:

Här ekar det tomt sedan jul. Men mest beror det på att jag har en tenta imorgon i mikrobiologi, och under jul blev det alldeles för lite pluggande,vilket jag har försökt att ta igen nu senaste veckan.
 
Här är ett recept på ett julgodis jag gjorde. Enkelt och väldigt gott (dock proppade jag i mig alldeles för många på kort tid = illamåendefaktorn steg rätt rejält...)
 
 
(Det är de vita bollarna ungefär i mitten på fatet)
 
ca 20 st

3 dl havregryn
0,75 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao
120 gram smör
ev. 2 droppar bittermandelarom
1 msk kallt kaffe
 
 
150-200 g vit choklad
 
Mixa havregrynen fint. Blanda ner de torra ingridienserna. Rör sedan ner smöret och gegga ihop till en smet. Rulla bollar och ställ in i kylen.
Smält chokladen i vattenbad och doppa bollarna däri. Låt stelna och förvara sedan i kyl.
 
 
 
 
 
Alla burkarna är proppade med julgodis + att det tillkom några fler, vi hade så det räckte =)
 
Nu ska jag återgå till mikroorganismernas förtrollade värld. Vi hörs om jag överlever tentan...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0