Impotatis

Elin skriver:
 

I skolan för ett tag sedan lagade vi impotatis. Tydligen är det en gammal svensk rätt men jag hade aldrig hört talas om det. Vi gjorde ennågot modifierad version, och ska man jämföra det med något är det lite som en italiensk risotto. Supergott! Tyvärr har jag inga mått då jag improviserade, men smaka av och höfta så blir det kalas (och glöm inte, ju mer ost desto bättre!).
 
 
 
 
Impotatis
 
1 gäng potatisar
Varm buljong
Riven ost
Färska örter, här timjan och salvia
Salt och peppar
 
Skala potatisen och tärna den i 5 mm stora kuber. Lägg den i en kastrull och späd med lite buljong. Låt buljongen koka in och späd sedan med lite i taget tills potatisen börjar bli mjuk och krämig. Det bör ta ca 10-15 minuter. Rör då ner ost, örter och smaka av med salt och peppar. Det ska vara krämigt men potatisen ska ändå ha lite tuggmotstånd.

Vi hade chark-tema i skolan denna dag, så potatisen var ett tillbehör till alla kötträtter. Jag åt min variant med kokta rödbetor och ett stekt ägg.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0