Knäckekex med havregryn

Elin skriver:
 

När jag äter på kvällen, oftast soppa eller gröt, vill jag ha något litet snacks så jag blir nöjd. Oftast blir det någon form av knäckekex, och det är ju dessutom kul att baka! Detta recept var väldigt enkelt, och gav ett bra resultat. Såklart modifierade jag om det lite...
 
 
 
 
 
1 fyrkantig plåt ( ja, min ugn har skumma mått)

1 dl vetemjöl
1 dl rågsikt
1/2 dl solroskärnor
1/2 dl linfrö
1 dl havregryn
½ tsk salt + flingsalt att strö över
½ dl rapsolja
2 dl kokande vatten


Sätt ugnen på 150 grader. Blanda alla ingredienser och häll över kokande vatten. Täck en plåt med bakplåtspapper och tryck ut degen så tunnt du kan. Strö över flingsalt och tryck fast det.Skär bitar med kniv (eller bryt i bitar när det är färdiggräddat).
Grädda 60-90 minuter långt ner i ugnen. Knäckebrödet ska vara riktigt hårt när det är klart (jag fick grädda vissa bitar den längre tiden, då jag hade tryck ut degen ojämnt...).
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0