Kikärtsgryta med Mango Chutney

Elin skriver:
 
Idag har jag fått en bok signerad av min favorit-konditor, Roy Fares! Och ja, jag är fortfande lite starstruck...=)
Sedan fikade jag med två klasskamrater och åt en sjukt god kaka med vit choklad och hallon. Alldeles för mycket kaffe senare kände jag att denna dagen blev ganska fin.
 
Innan jag begav mig in till stan slängde jag ihop en snabb gryta. Jag upptäckte en bortglömd burk mango chutney i kylen så den hamnade i en gryta. Jag blötlade kikärtor och kokade dem själv, men självklart kan du köpa färdigkokta. Sedan hade jag ett produktprov av havregrädde i kylen, men kör på det du har. Cremé fraiché fungerar säkert alldeles utmärkt det med.
 

 
 
2-3 portioner
 
1 burk kikärtor
1/2 gul (eller grön) zucchini
ca 2 dl grädde
1/2 gul lök
1/2 dl mango chutney
Ev. 2 msk maizena, utrört i lite vatten
2 msk tomatpuré
Salt, peppar, gurkmeja, paprikapulver
Olja
 
Grovhacka löken och fräs mjuk i olja. Tärna zucchininoch lägg i den med. Häll sedan på grädde, kikärtor, mango chutney, tomatpuré och kryddor. Låt koka tills löken och zucchinin mjuknat, ca 10 minuter. Smaka av med kryddorna och red eventuellt med maizenan om du vill ha grytan tjockare. Servera med ris och gröna ärtor.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Malin Aurora

Åh mums!

Svar: Ja,det blev gott! Och toppen med matlådor också =)
Elin Karlsson

2013-09-28 @ 19:21:26
URL: http://vildblommor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0