Pepparkakscupcaces och glöggkväll

Elin skriver:
 

Jag gillar inte glögg. Inte alls faktiskt. Men igår hade jag ändå glöggkväll hemma hos mig tillsammans med några klasskamrater. Alla hade bakat och grejat och när de hade gått tog det över två timmar för mig att somna eftersom jag ätit så mycket socker...sockerkick deluxe!
 
Mina bidrag var risgrynsgröt, en variant av ischoklad och så dessa pepparkaksmuffins. Smeten smakar flytande pepparkaksdeg, bara en varning...
 
 
 
 
15 minimuffins
 
50g smör
0,75 dl farinsocker
1 ägg
0.75 dl filmjölk
1,5 dl vetemjöl
1/2 msk kanel
1/2 tsk kryddnejlika
1/2 tsk ingefära
1/2 tsk bikarbonat
 
150 g färskost
1,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk lingonsylt
Lingon
 
Sätt ugnen på 225. Vispa smör och socker pösigt.  Rör ner ägget först och sedan filmjölken.  Blanda de torra ingridienserna och sikta sedan ner dem i smeten. Blanda försiktigt runt tills smeten går ihop och fördela i 15 st minimuffinsformar. Grädda 10-12 minuter och låt svalna.
 
Vispa ihop färskost, florsocker och vaniljsocker fluffigt. Rör ner sylten och ställ frostingen svalt. Spritsa sedan frostingen på cupcacsen och dekorera med lingon.
 
 
 
 
Massa mys!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0