Lemon posset

Elin skriver:
 

Mamma var på besök här i Örebro i helgen som var. Självklart ska det då göras lyxdessert och så vill jag använda mina fina martiniglas som annars står och dammar. Jag råkade snubbla på ett recept som verkade himla gott och väldigt enkelt, och det visade sig stämma! Krämen blev verkligen jättegod och jag kan tänka mig den som tårtfyllning, smakade nästan som lemon curd, mmm...Perfekt för mig också som inte äter panna cotta (som innehåller gelatin) då denna blev lite liknande i konsistensen, om än lite lösare. Här är receptet jag följde.
 

 
2 stora glas + en portion till dagen efter
 
3 dl vispgrädde
1 dl socker
1 pressad citron + skal (ekologisk)
 
Koka långsamt upp grädden och sockret under omrörning. Sjud tre minuter. Pressa sedan i citronsaften( riv skalet innan!) och smaka. Vill du ha krämen syrligare blandar du i lite skal. Ta kastrullen från plattan och vispa tills krämen tjocknat något. Häll upp iglas och låt stå i kyl tills nästa dag. Toppa med lite hallon, vispad grädde och en smaskig kaka.
 
 
 
 
 
Slänger även in en bild på min senaste teckning  '' We didn't observe it''. Ganska nöjd för en gångs skull =)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0