Gröna linsplättar

Elin skriver:
 

Igår befann jag mig som sagt på vin och delikatess-mässa här i Örebro. Vid första anblick kändes det inte så stort men de alkoholhaltiga dryckerna räckte nog ändå om man säger så...
 
Vi smakade:
Något äckligt, blaskigt rött vin ( kan ju bero på att jag inte gillar rött vin...)
Hjortonvin från grythyttan som var supergott, kan tänka mig det till vaniljglass, mmm
Calvados, men det gillade vi inte, så vi bjöds på lite extra amarula istället.
Två sorters äkta champange, en torr och en rosé. Den torra blev min favorit
En slags amaretto, och himlans, det är nog min nya likörfavorit. Vi fick dock sjukt mycket i glaset...
 
Sedan provade vi massa choklad, glass, ostar och marmelader. Med mig hem kom det några fina chokladpraliner som ska avnjutas ikväll.
 
Nu till receptet.  Det kommer från Vegoriket och rekomenderas verkligen!
 
 
 
 
 
2 portioner

1,5 dl torkade gröna linser
1 dl vatten
1/4 gul lök, finhackad
ca 1/4 dl vetemjöl vetemjöl
Salt, peppar

Sedan hade jag i paprikapulver, chilli och spiskummin men go banans i kryddskåpet och blanda i dina favoriter.

 

Blötlägg de torkade gröna linserna minst 8 timmar. Häll av vattnet och skölj linserna noga. Mixa linserna i en matberedare tillsammans med sojamjölken eller vattnet. Det ska bli en slät röra.  Häll över i en bunke och blanda ner den hackade gula löken, mjölet och kryddorna.

Smält en klick smör i stekpanna och ha i lite neutral olja. Klicka i smet till plättar och stek gyllene på båda sidor, ca 1 minut på varje sida. Jag åt mina med ajvar relish och turkisk youghurt

 

Nu ska jag gå och lördagsfika på mitt favoritfik, Fröken brogrens veranda. Ha en trevlig helg =)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0