Polentakex

Elin skriver:
 

Skola, träna, äta, sova. Ja, mitt liv för tillfället. Sitter och bråkar med en dum hemtenta samtidigt som jag borde plugga ikapp en jäklans massa mikrobiologi på engelska. Men nej,just nu lyssnar jag på julmusik och bloggar istället. Man måste ju prioritera =)
 
Dessa kex blev goda och jag kämpar för att göra mig av med polentan som stått i mitt skafferi alldeles för länge. Dock skulle jag nog tillsätta lite salt i degen om man inte vill ha så mycket flingsalt ovanpå. Se till att grädda dem så de blir spröda, receptet sade 6-8 minuter men mina stod inne nästan dubbla tiden.
 
 
 
 
ca 2-3 plåtar
 
10 g fänkålsfrön
50 g polentagryn
2 dl mjölk
250 g vetemjöl
(ev. salt)
 
Rosta fänkålsfröna i en torr panna tills de fått lite färg.  Stöt dem i en mortel och blanda med mjölk och polenta (och ev. salt). Låt stå 10 minuter. Blanda ner mjölet till en smidig deg och låt vila i kylen 15 minuter.Sätt ugnen på 180 grader. Kavla ut degen tunnt på mjölat bakbord, skär i bitar och lägg påplåt med bakplåtspapper. Pensla med lite vatten, strö över flingsalt och grädda mitt i ugnen ca 10 minuter (kolla ofta då de lätt bränns).

Kommentarer
Postat av: Sara

Hey Elin :) Jag kommer hem den 21 december i två veckor! Skulle vara mycket trevligt att ses alla tre! Afternoon tea var ett tag sen...
Många kex blir det ;)

Ha det så gott!

2013-12-06 @ 01:20:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0