Gazpacho

Elin skriver:
 
 

Ikväll väntar syrrans kräftskiva med riktiga kräftor, inte fullt så riktiga havskräftor, krabbklor, räkor, västerbottenspaj, aioli, hembakt durumbröd, flatbröd och farmors äpplekaka till dessert. Något säger mig att jag kommer bli mätt...
 
Ochsom om inte det vore nog, imorgon åker jag till PARIS! Jag och finaste Matilda ska iväg och vintageshoppa,springa på muséer och äta alldeles för mycket gott =)
 

Något jag länge har velat testa är gazpacho. En kall soppa,hur gott kan det vara? Svaret var jättegott!
 
 
3-4 portioner
 
1 liten grön paprika
1 liten gul lök
1 klyfta vitlök
2 tomater
1/2 gurka
1 bit squash
1/2 l vatten
1 grönsaksbuljongs-tärning
1 msk olivolja
3-4 msk tomatpuré
1 msk vitvinsvinäger eller citronsaft
1/2 chillifrukt
Några droppar tabasco
Salt, Peppar
Hackad persilja
 
Koka upp vattnet, tillsätt buljongen och låt svalna.
Kräna ur och tärna allt i grönsaksväg och mixa fint i en matberedare. Tillsätt buljongen och resten av ingridienerna, utom persiljan. Låt stå i kylen några timmar, som sagt soppan ska serveras kall. Rör ner hackad persilja vid servering.
 
 
 
 
För några månader sedan ville jagplantera chilli. Dock var jag för snål för att köpa frön, så jag köpte helt enkelt en vanlig chilli i mataffären och petade ner lite frön. Nuhar plnatorna fått boimammas växthus över sommaren och titta vad som hänt! Nu behöver jag nog aldrig mera köpa chilli tror jag...
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0