Majssoppa och geocaching

Elin skriver:
 
I kylen står en kokt burk kondenserad mjölk och väntar samt en digestivekex-botten. I eftermiddag bjuds det nämligen på banoffee-paj i min lägenhet. Jag har bjudit hit två klasskompisar men innan fikat ska vi ut och geocacha. De har aldrig gjort det förut och jag är alltid på jakt efter nya cachar. För er som inte vet vad det är innebär det att man med GPS letar efter små gömmor som folk har lagt ut och dessa gömmor finns överallt i hela världen. Hittar man gömman skriver man sin signatur där och sedan loggar man på hemsidan att man har besökt platsen. Grymt skoj!
 
Här får ni recept på en snabb och smidig soppa, som luktar tortilla-chips när man lagar den...

 
2-3 portioner
 
1 gul lök
2 små burkar majs
1 potatis
Vatten + 1/2 tärning grönsaksbuljong
1 tsk sambal oelek
ca 2-3 msk creme fraiche eller gräddfil
Spiskummin, Salt, Peppar
Olja
 
Skala och tärna löken. Fräs mjuk i olja. Skala och tärna potatisen. Häll av majsen och lägg med potatisen i kastrullen. Häll på vatten så det täcker och smula i buljongen. Låt koka ca 20 minuter. Mixa soppan släd och späd eventuellt mer. Ha i resten av ingridienserna och låt koka upp. Servera.
 
Jag har en galen basilika här. Och den månitro har överlevt mycket. Mamma frösådde den förra sommaren och jag har lyckats övervintra den. Dessutom har den tålt en attack av dammsugaren där halva plantan försvann. Och nu svarar den med att skjuta nya skott och ge gigantiska blad. Min fining.
 
 

 

Kommentarer
Postat av: Mårtenssons kök

Åh... banoffee paj...

Svar: Håll ut, recept kommer! =)
Elin Karlsson

2013-04-22 @ 20:30:59
URL: http://martenssonskok.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0