Blåbärskaka

Elin skriver:
 
Det jag ägnar min tid åt i Örebro är inte universitetet om ni trodde det (till mitt försvar börjar jag först på onsdag). Nej, istället cyklar jag till det närliggande motionsspåret och plockar blåbär och lingon. Hemma i Östergötland plockade vi blåbär i slutet av juli men här finns det hur mycket som hellst just nu! Ni anar inte hur jag pressar och trycker för att få plats med alla påsar i mitt minimala frysfack. Men vem behöver matlåtor när man kan äta blåbär? =)
 
Alla bär fryser jag dock inte,utan många äts till morgonfilen, eller som här i en kaka. Detta recept är modifierat för att passa i min mini-springform från Holland (typ 10 cm i diameter). En lagom portion med andra ord!
 
 
 
 
 
1 mini-mini-kaka
 
1/2 ägg
20 g smör
Knappt 1/2 dl strösocker
2 krm vaniljsocker
1 krm bakpulver
1/2 dl vetemjöl
ca 2-3 msk blåbär
 
Sätt ugnen på 200 grader och smält sedan smöret. Låt det svalna och blanda sedan ner övriga ingridienser och rör om. Smörj och bröa en form. Häll ner smeten i formen och strö över blåbären. Grädda kakan mitt i ugnen ca 15-20 minuter tills den fått färg och du kan sticka en provstick i den och den är torr. Servera ljummen med vispad grädde.
 
 

Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Söt kaka! Har själv en på 12 cm i diameter, perfekt om man bara är två i ett hushåll :)

Svar: Helt perfekt!
Elin Karlsson

2012-09-01 @ 19:46:46
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Tove

MUMS! Bli sugen att baka själv=)

Jag gjorde egna köttbullar idag btw, jag undrar vad det ska bli av oss studenter . . .

Svar: Ja du, det blir nog spännande =)
Elin Karlsson

2012-09-01 @ 22:17:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0