Pizza med zucchini och fänkål

Elin skriver:
 
Förra veckan var lite intensiv, minst sagt. Soffan dök upp på onsdagen, 2 timmar försenad. 3 timmars monterande ( felskruvade muttrar som satt fast, muttrar som inte gängar osv) senare gav jag upp och gick och lade mig.
 
Dagen efter kom en snäll klasskompis över med sin pojkvän och monterade ihop soffan på 20 minuter. Ehm. Nu är den på plats i alla fall. Dock lite felmätt eftersom det visst fanns fönsterbrädor i lägenheten med...
 
Sedan kom mamma i fredags och vi körde IKEA-race på lördagen + fika på mysigt café. Och utöver detta ska jag ha hunnit plugga med. Ja. Nåväl, allt är på plats nu och jag laddar inför tentan nästa vecka, önska mig lycka till för det lär behövas.
 
Här är ett recept på pizza jag letade upp ur gömmorna, supergott ( även om bilden inte direkt visar det...)
 

 

2 portioner

2 dl kallt vat­ten
½ paket jäst (25 gr)
45 dl vete­mjöl
1 tsk salt
2 msk olivolja

Sätt ugnen på 250 grader. Lös upp jäs­ten i lite av vattnet och till­sätt sedan res­ten av vatt­net + salt och olja. Rör ner vete­mjö­let, det ska bli en ganska lös deg. Knåda degen ordent­ligt, helst för hand så att den blir smidig. Ställ degen att jäsa i runt 30 minu­ter, Tryck ut degen på en bakplåtspappersklädd  plåt, täck med  valfria tillbehör, klicka över tomatsås, riv över ost ochgrädda i ugnen ca 1015 minuter.

 

Jag hade på tunnt skivad zucchini och fänkål. När man klickar över tomatsåsen efteråt blir inte botten lika degig, mycket bra tips! =)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0