Köttbull....nej vänta nu. Mandelfrikadeller!

Elin skriver:
 
Potatispuré, lingon och köttbullar? Eller vänta nu. Jag äter ju inte kött. Nej, just det. Då blir det mandelfrikadeller!
Jäklans vad gott det var, dessa får garanterat en självskriven plats på mitt julbord i år!
Receptet har snurrat runt på lite olika bloggar, men jag hittade orginalet(?) här.
 
 
 
 
ca 20 st
 
50 gr fint mixad sötmandel
0,75 dl riven smakrik ost
0.75 dl ströbröd
1 msk riven lök
2 ägg
1 msk vatten
Salt, Peppar
 
Vatten med en grönsaksbuljongtärning
Olja/smör
 
Blanda alla ingridienser till en kladdig smet. Forma små bollar, drygt en tesked smet per boll ( de sväller vid kokning). Koka upp buljongen. Lägg ner bollarna och låt småsjuda ca 7 minuter. Ta upp bollarna med hålslev och låt de rinna av en stund. Smält en klick smör i en stekpanna och häll i en skvätt olja ( smöret bränns då inte) Stek bullarna tills de fått färg. Servera som klassiska köttbullar.
 
 
Dagen efter åt jag dem i libabröd med rostad paprikasås, fungerade alldeles utmärkt det med!
 
 
 
Annars har jag spenderat mina lediga dagar med att ringa runt till tandregleringar och tandläkare eftersom ett fäste till min ståltråd bakom framtänderna i underkäken (rest sedan tandställningen) lossnat. I måndags lagade jag det för att det senare skulle lossna igår morse. Så imorse fixade jag det igen och håller nu tummarna för att det ska sitta kvar ( men med min tur lossnar det säkert...)
 
 

Kommentarer
Postat av: Syrran

Ordet "nötkött" får plötsligt en helt annan innebörd... puss

2012-11-21 @ 20:02:59
Postat av: Hannah

Jodå, det är lite tentastress men annars bara bra. Längtar tills den här veckan är slut :)

Hoppas fästet sitter kvar den här gången! För mig är det tvärt om, jag har ett fäste som sitter kvar, men det andra samt ståltråden har lossnat för flera år sedan :P

Svar: Jodå, det sitter peppar peppar...Förresten, har Irene hört av sig till dig om jobb i jul? Hon vet att jag vill jobba men jag tänkte om du hört något? =)
Elin Karlsson

2012-11-26 @ 16:01:19
URL: http://hannahpanna.blogspot.com
Postat av: tove

awsome med mandel! häftigt, det ska prövas!

2012-11-26 @ 23:20:34
Postat av: Hannah

Nej, jag har inte hört något i år. Kan vara för att hon hört från mamma att jag ska fira jul i skåne i år :)

2012-12-05 @ 10:44:00
URL: http://hannahpanna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0