Strömmingslåda

Louise skriver:
I min farmors receptsamling, som jag och syrran hade turen att få ärva, kan man hitta många skatter.  Nu när vi har bra pris på strömming i butiken tänkte jag prova en gammal klassiker - någon typ av strömmingslåda. Då jag handlade strömmingen idag och försökte minnas de ingredienser det skulle vara i receptet, så missade jag några och fick istället modifiera om receptet lite efter eget huvud, och gott blev det!

Ugn: 200°C

Ingredienser:
1 kg strömming
2 gula lökar
1 purjolök
ca 3 msk dijonsenap
3 msk hackad gräslök
3 msk smör
1 dl tomatpuré
1½ dl tomatjuice
½ tsk salt
1 dl grädde
2 msk ströbröd



Gör så här:
Skär lök och purjolök i skivor och fräs i lite smör i stekpanna utan att det tar färg.
Lägg löken i smord ugnsfast form. Lägg upp strömmingen på skärbräda och bred på lite dijonsenap på varje file. Strö på gräslök och rulla ihop strömmingarna till rullar. Lägg rullarna med skarven nedåt på lökbädden.
Blanda tomatpuré, tomatjuice, salt och 1 msk dijonsenap i en skål, vispa ihop och häll över strömmingen.
Strö på skorpmjöl och klicka på lite smör.
Sätt in lådan i ugnen i ca 20 min. Späd med grädden efter 1o min.
Servera med potatis.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0