Fiskgratäng

Louise skriver:

Fiskgratäng... behöver jag skriva mer? Jag menar, en god fisk i god förpackning, med hemmagjort potatismos som man dessutom får SPRITSA! Jag älskar att spritsa, fast här bör man plocka fram ett par bra handskar då moset är VARMT: (Jag tog fingervantar)... och glöm för all del inte servera denna rätt tillsammans med gröna ärtor!

Ingredienser till 4 port:
ca 800 g färsk god fisk (jag tog sej, en underskattad fisk)
1 tsk salt
½ dl vitt cin
½ dl vatten
1 msk fiskfond

Gratängsås:
1 msk smör eller margarin
3 msk vetemjöl
fiskspad + kaffegrädde (sammanlagt 4 dl)
1 äggula
salt
vitpeppar
3 msk hackad dill
250 g färska räkor

Till gratinering:
4 portioner hemmagjort potatismos
1 äggula
2 msk riven ost



Gör så här:
Bena ur de färska fiskfiléerna.
Lägg fisken i en väl smord ugnsfast form och strö på salt.
Häll på vatten, vin och fond och täck med folie.
Bräsera i ugn i 225°C 10-15 minuter.
Häll försiktigt av fiskspadet från fatet och använd det i såsen..
Fräs smör och mjöl.
Späd med vätska och låt såsen koka 3-5 minuter och därefter svalna något.
Blanda ner äggulan.
Smaksätt såsen med salt och vitpeppar och rör ner dillen och de färska räkorna.
Gör potatismos.
Rör ner äggulan i moset och spritsa det runt fisken.
Häll såsen över och strö på riven ost.
Gratinera i ugn i 275°C ca 10 minuter tills rätten fått färg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0