Vaniljkrämsbullar

Elin skriver:
 
Tja, ibland får jag sådana där konstiga sug efter saker. I någon månad har jag varit sugen på vaniljfyllda sockerbullar och i lördags bakade jag äntligen en sats! En egengjord vaniljkräm är inte specellt svårt att vispa ihop kvällen innan, och ska man ändå anstränga sig och baka bullarna tycker jag att man kan göra krämen med. Receptet jag följde finns här, men jag redde den ytterligare med lite maizena.
 
Jag tog med mig mina nybakade bullar och hälsade på en vän jag inte sett på längre. En perfekt lördag med metning, solning och fika i trädgården. Mys på hög nivå!
 
 
 
 
Fyllda bullar, grunddeg
ca 20 st
 
2 dl gräddmjölk
25 g jäst
75 g smör
3 msk socker
1 ägg
ca 8 dl vetemjöl
 
Värm vätskan till 37 grader och  lös upp jästen i vätskan. Rör smör och socker smidigt i degbunken. Tillsätt ägget och degvätskan. Arbeta i mjöl till en smidig deg. Låt jäsa ca 1 timme.
 
Utbakning
 
Valfri fyllning, t.ex vaniljkräm eller äppelmos
Smält smör
Strösocker
 
Kavla utdegen till en fyrkantig platta. Ta ut rundlar med mått, ca 9 cm i diameter. Lägg på en klick fyllning på varje rundel och nyp ihop ordentligt.  Lägg dem med skarven nedåt och låt jäsa ca 1 timme. Grädda mitt i ugnen ca 10 minuter. Pensla de varma bullarna med smält smör och doppa dem sedan
i strösocker.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Bästa sommarfikat!
 
 
Nu ska jag gå och ta hand om mitt nybakta bröd som väntar på mig. I eftermiddag blir det sommarkalas för mormor som fyller hela 96 år idag, grattis!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0