Sockerkaka med bär

Elin skriver:
 
Förra veckan gav mamma och jag oss ut på blåbärsjakt. Och jakt var lite av vad det blev, för så värst mycket blåbär fanns det inte. Men vi kom hem med 4 liter till slut + lite hjortron och hallon.
 
 
 
 
 
 
 
Dagen efter skulle vi till Kolmården med bror Niklas och finaste Frida och Moa. Så då passade jag på att baka en sockerkaka med hallon och blåbär. Smaskigt! Försökte fota kakan på Kolmården men någon distraherade bilden i bakgrunden =)
 
 
 
 
 
 
 
 
1 sockerkaka  (recept från 7 sorters kakor)
 
50-75 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
Rivet skal av 1/2 citron + saften
1 dl mjölk
ca 1 dl blandade färska bär
Mannagryn
 
Smörj och bröa en sockerkaksform med smör och mannagryn. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret ochlåt det svanla. Vispa ägg och socker poröst. Sikta ner mjöl och bakpulver. Vänd ner det försiktigt i äggsmeten tillsammans med citronskal och citronsaft. Tillsätt smören och mjölken. Vänd ner bären. Häll smeten i formen och grädda ca 40 minuter i nedre delen av ugnen. Låt svalna ca 5-10 minuter i formen innan du stjälper upp den.
 
 
 
 
 
 
Skörden
 
 
 
 
Passade på att använda min fina slickepott som jag fick av Johanna när jag slutade i Göteborg. Den fungerade alldeles utmärkt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0