Auberginesoppa med vita bönor


Elin skriver:

För några helger sedan åkte jag, min syster och hennes sambo till Göteborgs orienthus i gamlestaden och storshoppade. Whoaa, galet ställe! Jag kom hem med massa fina saker, däribland indisk djävulssås, libabröd (stora tunnbröd) , hummus, linfrön och gröna lösviktsoliver fyllda med mandel. En aubergine följde också med hem och den blev en soppa, ungefär såhär gjorde jag:


(ursäkta kass bildkvalitet, men jag var hungrig och orkade inte tända lampan...)




3-4 portioner

1 dl blötlagda och kokade vita bönor ( eller 1 burk vita bönor)
1 aubergine
2 vitlöksklyftor
Buljong
Grädde
Olja
Djävulssås ( eller chillisås)
Salt, Peppar
Örtkryddor

Blötlägger du egna bönor, läs på förpackningen hur du ska göra. Använd dem sedan i så fall.

Sätt ugnen på 175 grader. Dela auberginen och lägg i en form med skalet uppåt. Häll på lite olja och lägg även i vitlöksklyftorna (med skalet på). Sätt i ugnen och låt stå ca 30-40 minuter tills auberginen är mjuk. Gröp ur köttet och ''ploppa'' ur vitlöksklyftorna. Mixa ihop till en pure och späd med buljong. Koka upp och krydda. Tillsätt bönorna och mixa igen (om du inte vill ha dem hela, jag hade 50/50 ). Späd med grädde till önskad konsistens.

Servera med bröd till (jag hade mitt Libabröd) + att jag hade mina oliver.

Kommentarer
Postat av: Orgeltanten

MÖÖÖÖÖÖMS!!! Den ska testas!!! Ser fram emot att PLOPPA vitlöksklyftor hej vilt över hele köket!!!

2012-02-13 @ 12:59:36
Postat av: Nina

Åhå, det här låter gott! Soppväder är det i alla fall definitivt!

2012-02-21 @ 21:45:35
URL: http://denvassastekniven.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0