Krusbärssylt

Elin skriver:
 
Igår började jag universitetet. Första kursen jag ska läsa är Agroekologi, vilket jag knappt vet vad det är. Ja
g vet att jag ska köpa en 400 sidors tegelsten på engelska vars titel jag inte ens kan uttala, och att jag ska ut varje fredag till en lantbruksskola och ta jordprover. Sedan vet jag också att det kommer att bli himla tufft eftersom jag inte läst natur innan, men jag överlever nog =)


Idag var jag ute i ett närliggande elljusspår och plockade gigantiska blåbär! Det finns hur mycket som hellst, så det jag kan pressa in i mitt lilla frysfack ska plockas! Just nu bråkar jag med ugnen där jag gör en potatispannkaka som såkart ska ätas med blåbärssylt =)
 
Appråpå blåbärssylt, här är ett recept på en annan sjukt god sylt! för ett tag sedan knyckte jag massa krusbär hon min bror och hans fru och kokade sylt på.  Sylten blir ganska syrlig vilket jag gillar, och den är perfekt till pannkakor.
 
 
 
 
 
 
Krusbär, rensade och snoppade,  ca 600 g
200 g syltsocker
ca 1-2 dl vatten.
 
Koka först sönder bären med vattnet, ca 10 minuter. Tillsätt sedan sockret och låt koka 10 minuter till. Ta bort skummet som bildas på ytan och häll sylten på varma, steriliserade burkar. Låt svalna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0